Hallo allemaal, 15 maart
Hier de beloofde voortzetting. Ik ben bang dat de verhalen en de foto's nogal eentonig gaan worden. Want na een geweldige zeiltocht van 3 dagen in de Bay of Islands, waar ik 2 verschillende soorten dolfijnen heb gezien, ben ik vandaag in Auckland weer op een boot gestapt om dolfijnen en walvissen te gaan zoeken. Een snelle catamaran voor 120 passagiers, gelukkig voor ons waren er maar 17, dus alle ruimte. Het kostte nogal moeite om de common dolphins (soort) te vinden, maar ze waren er gelukkig wel en zoals ze zich door de boeggolf vooruit laten duwen is mooi om te zien.
Het zeilen was echt geweldig. We waren met 6 passagiers en 2 bemanningsleden. Het eten was heerlijk en een goede langzame start van de vakantie. De eerste dag zagen we een pod (groep) van 60 of 80 common dolphins die erg speels waren. Geweldig en ze bleven zeker 2 uur rond onze boot zwemmen.
Het snorkelen vond ik aardig, maar niets vergeleken met de Rode zee en /of Curacao en Bonaire. Maar toen iedereen in de dingie zat en ik besloot naar de boot terug te zwemmen zat ik ineens middenin een enorme school van Kingfishes( sorry, Nederlands??) Waarschijnlijk over de 100 en ze waren ongeveer 1.20 meter per stuk. Echt geweldig.. Dus ik roepen en de 2 bemanningsleden net als ik blij dat ik was gaan zwemmen, anders hadden ze dat mooi gemist en zo'n enorme school hadden ze nog nooit gezien.
De rest van de dag ging op aan wandelen en vissen voor de meesten. Aan het vissen deed ik niet mee. Ik moet er niet aan denken dat er per ongeluk een vis aan m'n lijn komt. De wandeling was steil maar kort met een mooi uitzicht over de baai.
De volgende dag begon met kayakken, dat was even afwachten, omdat ik kanoen eigenlijk alleen leuk vind in kleine watertjes in natuurgebieden, maar het zeekayakken was enig. Vooral tussen de rotsen door, als de golven van twee kanten kunnen komen en je dus echt moet kijken en werken om in de kayak te blijven.
Het was wel een beetje een groepje tuttebellen hoor, want alleen de gids, Stefan en ik deden de wat uitdagender stukken, de rest peddelde rustig rondjes.
Het eind was spectakel, kayak achter de dingie en met grote vaart over de golven getrokken worden, da's dikke pret.
Later die dag zagen we Bottlenose dolfijnen. Deze zijn groter dan de common, kunnen wel 2 meter worden. Toen John ervan overtuigd was dat er geen kleintjes bij waren besloot hij dat we met ze mochten zwemmen. Toen we ons stonden om te kleden aan boord, kwamen er nog veel meer aan. Maar voor we onze wetsuits aan hadden( geloof me die zijn nodig om op temperatuur te blijven), kwam er een andere boot langs en gingen ze er vandoor in hun boeggolf. Flauw he? . We waren duidelijk te sloom voor ze.
Later weer wandelen, vissen en de eerste regen van deze vakantie voor de vissers. Ik zat lekker binnen.
Op de laatste dag hebben we geen dolfijnen meer gezien, nog wel een enorme rog met jongen, die behoorlijk dicht aan de kust komen.
Gisteren wat cultuur opgedaan in Waitangi, waar met het verdrag tussen de Maori en de Engelsen Nieuw-Zeeland is ontstaan. En 's Middags de bus terug naar Auckland genomen, waar ik na het lezen van een brochure dus direkt besloot om weer dolfijnen te gaan kijken.
Morgen gaat de 10 daagse wandeltrip beginnen. Ik hoop dat het goed gaat, want ik ben vanmorgen voor het eerst in 10 jaar weer eens flink door m'n rug gegaan en heb er nu nog last van. Als het maar niet van het zachte bed van vannacht komt, want dan kan het morgen alleen maar slechter zijn. Straks een warme douche en dan is het morgen hopelijk weer over.
De komende tien dagen ben ik niet bereikbaar en hoeven jullie van mij geen nieuwe verhalen te verwachten. Ik ga me onderdompelen in de natuur van het Noordereiland.
Voor wie van verder nieuws verstoken wil blijven, laat het me even weten. Ik heb in dit westerse land meer het gevoel dat ik eigenlijk niets heb te melden.
Groetjes Conny
Geen opmerkingen:
Een reactie posten