Hallo allemaal, 12 april
Denk niet nu ik op reis ben, die Con heeft lekker vakantie, want het is hard werken hoor om steeds andere dingen te doen en nieuwe situaties tegen te komen. Daarom heb ik van de enige thriller die ik mee heb, pas ongeveer 30 bladzijden gelezen. Ik heb wel een boekje met Maori legendes gelezen, maar dat zijn maar 60 pagina's op A5 formaat met om de vier bladzijden een paginagrote tekening. Kun je nagaan hoe druk ik het heb.
Ik ga het zeker niet redden om alles te doen wat ik wil, eigenlijk moet ik er dus een paar weken aanplakken, moet kunnen toch? 8 weken is gewoon te kort.
Ik zal jullie even deelgenoot maken van mijn laatste dagen. Ook hier stonden de kranten vol met het afscheid van de paus en nu natuurlijk van het huwelijk van Charles en Camilla.
Handig voor mij dat de paus nu is gegaan, nu blijft hij gelinkt aan Nieuw-Zeeland, zoals Diana aan Zuid Afrika en Claus aan Zuid Amerika, aangezien ik een ramp ben met jaartallen hoef ik alleen te onthouden waar ik zat toen ik het hoorde.
Mijn hele geheugen zit vol, zowel digitaal als fysiek, dus heb ik net 4 geheugenkaartjes( met foto's) op CD laten zetten en schrijf ik nu deze mail om mijn eigen schijf te deleten ( niet helemaal hoop ik ). Ik weet niet meer wanneer mijn laatste email was, even zoeken. Ik ga ervan uit dat ik 3 april gemaild heb in Wanaka, waar ik in een bijzondere bioscoop ben geweest.
Die middag zijn we door de Karawau Gorge gereden. Een deel van de Remarkables, de bergketen waar een flink deel van de Ban vd Ring is opgenomen. Van de Karawau brug is ooit de eerste bungy jumper gesprongen en hier is deze tak van gekte dus ontstaan. En nee, ik heb het niet gedaan, want ze zouden me eraf moeten duwen. Nu is er een heel circus omheen gebouwd. De sprong is 'maar' 40 meter, maar trekt nog mensen genoeg. In Queenstown zelf zijn de sprongen over de 100 meter. Een Ierse jongeman uit de bus heeft 3 verschillende jumps gemaakt, werkt veslavend zeker.
Eind van de middag pas in Queenstown, dus verder dan eten en een paar wijntjers kom ik daar niet.
De volgende dag begint de rit naar de Milford Sounds al om 7 uur, ja 's morgens. Het regent, dat is jammer maar ook weer niet. Een groot deel van de weg voor het Fjord gaat namelijk tussen enorme onbegroeide 1,5 tot 2 KM hoge rotswanden door en door de regen stort het water van alle kanten van deze rotsen af. Het is echt indrukwekkend. De camera wordt steeds nat ( regen), dat moet dan maar. Het is nog even onduidelijk of er wel een boot zal gaan ivm storm in het fjord, maar gelukkig varen ze wel. Hier maken we een rondvaart door het fjord. Ook hier enorme watervallen en gelukkig stopt het met regenen. Het is echt prachtig.
Op de terugweg laat ik me afzetten in Te Anau, om een paar dagen in het Fjordland te blijven. Dit ligt in het zuidwesten van het Zuidereiland en is een Nationaal Park.
Dinsdag 5 april heb ik 's morgens tijd voor een korte wandeling, voor ik met een bus word opgehaald voor mijn overnight trip naar Doubtful Sound. Dit is ook een fjords, iets zuidelijker. De bus zet ons af in Manapouri, waar we eerst met een snelle boot in 45 minuten het Manapouri-meer worden overgezet, flink meertje dus, en daarna met een touringcar via een gravelweg over de Wilmot pass worden gereden. De 21 KM lange weg is ooit aangelegd voor de waterkrachtcentrale die er staat en alle materialen en ook de bussen en de boot waar we straks opgaan zijn ooit met vlotten over het meer gezet.
De boot is ware luxe. Alles inclusief, behalve de alcohol die je wilt nuttigen. De regelmatige Yorin travelkijkers kunnen zich de Fkordland Navigator misschien herinneren van een bezoek van Chris Zeegers aan dit deel van Nieuw- Zeeland. Wat hij niet heeft laten zien was de mogelijkheid om te kayakken. Ze noemen het een activiteit, maar erg aktief voelde ik me niet, we dobberden wat in het rond, want moesten in het zicht van de boot en van de gidsen voor en achter ons groepje blijven. Ach je doet even wat. Daarna mochten we zwemmen in het fjord, watertemperatuur ongeveer 12 graden Celsius. Aangezien ik wil kunnen zeggen dat ik in een fjord gezwommen heb, lag ik als eerste van de 7 gekken in het water voor een heel korte zwempartij. De kou viel eigenlijk wel mee, lang niet zo erg als een bron die ik me nog goed herinner op het Noordereiland. En dan de luxe van deze boot, een heerlijke warme douche, terwijl de schipper koers zet naar ingang van het fjord bij de Tasmanzee.
De naam van het fjord is gegeven door kapitein Cook, die het doubtful vond dat er genoeg wind zou zijn om het fjord weer uit te komen als ze erin zouden varen. Toen hadden ze tenslotte nog geen motoren. Hij is er dus niet ingegaan, dat hebben later de Spanjaarden gedaan.
Aangekomen bij de Tasmanzee, zijn we omgedraaid en in het donker naar een rustige arm gevaren waar we voor anker zijn gegaan voor de nacht.
Om 6.45 uur wordt het anker opgehaald en hiervoor staan bijna alle passagiers op het dek. Het uitzicht op de rotsen om je heen in de ochtendmist is geweldig en dat wil je dus niet missen.
Dan komt er nog even een bottlenose dolfijn met ons meezwemmen om de feestvreugde te vergroten en later zien we er nog een stuk of 10 vissen langs de kanten van het fjord.
In een andere arm wordt alles wat geluid maakt uitgezet en wordt ons verzocht niet te lopen, praten ed, ademhalen mag nog net, maar niet te luid. De stilte is enorm in dit door rotswanden omgeven water, waar je alleen nog vogels en water hoort, prachtig en heel apart.
Om een uur of 10 gaan we in Deep Cove weer van boord, over de pas en het meer en met de bus naar Te Anau, waar ik in een heerlijk zonnetje nog even een wandeling maak en lekker ergens een uurtje in de zon ga zitten.
Donderdag 7 april heb ik een flinke wandeling gepland in het Fjordland NP. Ik wil een deeltje van het Keplertrack lopen, maar het giet enorm. Niet zoveel zin dus. Gelukkig wordt dat na een uurtje wat minder, zodat ik toch maar van start ga, want ik heb geen zin om binnen te gaan zitten hangen tot de bus naar Queenstown om 17.00 uur komt.
Ik neem een shuttlebus naar een ingang van het park en loop een aantal uren door een prachtig bos, langs een rivier en later langs het Te Anau meer terug naar het hostel. Ik ben blij dat ik ben gaan wandelen, in het bos heb je niet zo'n erg in de regen,hoewel het wel koud was. Na de lunch had ik handschoenen, muts en sjaal nodig. Dat gebeurt me zelfs in de winter niet zo vaak.
Daarna dus net de bus terug naar Queenstown, waar het 's avonds eigenlijk nogal rustig is voor zo'n bruisende stad overdag, met veel jongelui.
vrijdag 8 april wandel ik in de buurt van Queenstown, de stilte van gisteren wordt hier niet gehaald, vliegtuigjes, boten, auto's, van alles komt er langs. Later ga ik met de gondel naar boven voor het uitzicht over de stad. Hier kom ik bijna in de verleiding om een tandemsprong met een paraglider te maken, maar toch maar niet, wie weet durf ik het ooit.
Als ik tegen beter weten in bij Mc.Donalds een ijsje sta te kopen, hoor ik achter me," it will make you fat" en nee het is niet mijn geweten, maar Mel. Mel en Andy, het Britse stel van de hikingtrip op het Noordereiland zitten even verderop te eten en Mel zag me staan.
Dat werd dus een gezellige avond in de pub.
Zaterdag 9 april, er ligt veel verse sneeuw op de bergtoppen en de Magicbus chauffeur verheugt zich op de nieuwe winter. Vandaag gaat de weg terug via de Karawau gorge en de wijn- en fruitvelden om af te slaan naar Dunedin, aan de oostkust. Hiermee laten we hopelijk de regen een beetje achter de bergen aan de westkant achter. Dat lijkt eerst wel zo, maar als er later een wildlife tour op de agenda staat, worden we flink nat. Ik maak een excursie naar de Albatros kolonie, waar je achter glas naar jonge albatrossen kunt kijken. De Koningsalbatros die hier komt om te broeden, heeft een vleugelwijdte van 3,3 meter, niet nix. We zien er twee vliegen, juvenilen maar toch een prachtig gezicht. Een lopende Albatros is heel wat minder elegant. Er loopt er eentje naar een nest om een jong te voeden, helaas is dit nest niet zichtbaar.
Daarna gaan we naar zeehonden kijken op de rotsen en naar geeloogpinguins die uit de zee komen voor de nacht. Verder liggen er een aantal zeeleeuwen op het strand waar wij op 2 meter langslopen en blijven staan. Er is er eentje die achter ons aankomt, wil hij met ons wil spelen?? Hun snelheid kan 20 Km per uur zijn op het strand en die van ons niet, wegwezen dus.
Zondag 10 april volgt een rit van Dunedin naar Lake Tekapo, in een lekker zonnetje dat gelukkig de rest van de dag blijft schijnen en ook morgen.
Het is een prachtige omgeving en ik besluit hier een dag extra te blijven om te gaan wandelen.
Als maandag iedereen uit het hostel weg is, is het heerlijk rustig. Ik gebruik de hele dag om 5 wandelingen aan elkaar te plakken. Hierbij klim ik over 3 heuvels, lagere en iets hogere, maar steeds het prachtige uitzicht op het onwaarschijnlijk blauwe meer. Het is heerlijk en ik ben blij met deze dag in relatieve stilte. Als ik om een uur of 6 terugkom in het hostel, word ik met gezwaai begroet. Drie Nederlandse meiden die ik op eerdere dagen heb gezien. Gezellig binnenkomen zo.
Ik moet stoppen, de tijd is op.
Groetjes Conny